Inleiding
Een gesprek loopt niet altijd zoals je wilt of zoals je bedacht had. Je kunt dan het gevoel hebben dat je de grip op het gesprek verliest.
Je merkt bijvoorbeeld dat jouw gesprekspartner helemaal geen zin heeft in het gesprek. Iemand wordt boos of verdrietig en uit verwijten of frustraties. De ander ratelt maar door over de vakantie, terwijl jij echt iets belangrijks te bespreken hebt. Het is dan lastig om jouw doel in het gesprek nog te bereiken. Precies voor die situaties is deze training ontworpen. In de training ga jij vanuit jouw persoonlijke casuïstiek onderzoeken op welk communicatieniveau er ruis is ontstaan. Waar en hoe ging het mis? Vanuit de theorie en verkregen inzichten oefen je deze lastige gesprekken met elkaar. Op deze manier krijg je weer grip op je gesprek.
Ervaringen deelnemers:
“Dankzij deze training zie ik dat ik veel meer stiltes moet laten vallen en achterover kan leunen. Wat een groot verschil heeft zoiets kleins in het effect op de ander.”
“Nu snap ik pas waarom ik sommige ouders niet begrijp: zij zitten op een ander niveau te wachten tot ik eindelijk eens aanhaak!”
Tip
Plak er een dagdeel aan vast om de nieuwe inzichten en gesprekstechnieken te oefenen met een acteur. Door die praktische oefening kan je de nieuwe kennis direct toepassen in de praktijk.
Resultaat
- Je voert doelgericht gesprekken over zorgen.
- Je schakelt tussen communicatieniveaus ter bevordering van de effectiviteit in gesprekken over zorgen.